Vindmätare

Forum för allt om vindsurfing, vågsurfing, kitesurfing, m.m.
Kostas

Vindmätare

Inläggav Kostas » lör 12 sep 2015, 11:34

It appears that the readings if the wind meter are not transferred to the homepage since 8 am today. The wind meter seems to be ok (standing in front of it right now).

/Kostas

Användarvisningsbild
Anders

Re: Vindmätare

Inläggav Anders » lör 12 sep 2015, 20:57

Thanks, I'm away for a couple of days but will check it out as soon as I get back.

Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders » sön 13 sep 2015, 21:15

Hmm, after 3,5 days offline the windmeter decided to get online again. There were some problems with disconnects a couple of years ago but after changing the mobile device which transmits the wind data to the web server, it has been very reliable. This was the first problem in a long time. Well, well, I'm glad it's up and running again without me having to check it out ;)

Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders » tor 01 okt 2015, 09:39

Vindmätaren stanade för några dagar sedan men jag har startat om den nu.

Halvårsabonnemanget går ut 10 oktober. Antingen tar jag in vindmätaren för säsongen då eller så kanske det går att köpa till lite mer datatrafik.

Vill ni ha vindmätaren igång en tag till?

Andreas_E

Inläggav Andreas_E » ons 07 okt 2015, 22:11

Jag ser gärna att den är igång ett tag till.

Ola

Inläggav Ola » tor 08 okt 2015, 13:01

Anders!
Du har verkligen gjort ett jättejobb med vindmätaren, något som är till glädje för många.
På önskelistan står nu en webbkamera. Vi har ju drabbats av många stölder och skadegörelser under årens lopp
så det är ett av skälen. Det andra skulle vara att man kan se om någon surfare är ute, för den som inte vill surfa allena.
Jag förstår att förutom det tekniska så är det nog en del jobb med tillstånd och sånt men det finns ju många andra anläggningar
med kameror som prejudikat.
Frågan är väckt!
Ola

Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders » sön 11 okt 2015, 21:22

Jag har faktiskt redan två lösningar på detta på gång! Ett litet kamerachip som jag har har utvärderat och integrerat med vindmätarens elektronik samt en mer kommersiell IP-kameralösning.

Anledningen till att jag inte har testat det skarpt än är dels tillståndsbiten som du nämner och sedan är det allmän tidsbrist. Jag har tänkt kontakta länsstyrelsen för att höra vad de säger om möjligheten att få tillstånd om kameran sitter på stolpen och endast blickar ut över vattnet. Jag är dock inte så hoppfull eftersom jag tror att de kommer att hävda att någon som simmar, seglar, paddlar, surfar förbi kan hamna på bild. Men det kostar inget att fråga.

Inne i klubbstugan är det dock inget som hindrar oss från att sätta upp en webbkamera med automatisk rörelsedetektor, epostfunktion, IR-känslig för att fungera även då det är mörkt etc. En sådan kamera kostar runt 500 kr.

Ola

Inläggav Ola » tis 13 okt 2015, 10:47

Hej! Du vilar verkligen inte på lagrarna, Anders. Om man monterar kamera i klubbstugan kanske den kan vara riktad mot ett fönster och på så sätt
komma undan det där med tillstånd ?
Ola

Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders » tis 13 okt 2015, 11:09

Det är tänkbart men jag tror att det är lite för långt ner till vattnet för att man ska få en bra uppfattning om förhållandena där ute.

Jag har mailat ett antal frågor kring lagstiftningen till Länstyrelsen och de har lovat att återkomma.

Användarvisningsbild
Anders

Länsstyrelsens svar

Inläggav Anders » mån 25 jan 2016, 09:37

Hej!

Jag kontaktade i höstas Länsstyrelsen för att höra mig för om det är lönt att ansöka om tillstånd att komplettera vindmätaren med en kamera som tar bilder ut över vattnet för att fånga vågförhållande m.m. som komplement till nuvarande lösning.

Enligt Kameraövervakningslagen är kamera placerad på plats dit allmänheten har tillträde och som är stadigvarande uppsatt samt inte manövreras på plats tillståndspliktig.

Det jag ville förstå bättre och ställde frågor om till Länsstyrelsen var:

• Räknas vattendrag som plats dit allmänheten har tillträde?
  • Påverkas bedömningen av om tillstånd är möjligt att ges av den tekniska lösningen, t.ex. kamerans upplösning och därmed bildkvalitet, hur ofta bilder tas, om sidan där bilder publiceras är lösenordsskyddad och endast är tillgänglig för klubbens medlemmar, om bilder raderas efter viss tid.
Även om upplösningen (640x480) samt kvaliteten på bilderna från den kamera jag har integrerat med vindmätaren på prov inte är så bra, skulle det vara möjligt att identifiera en person och av Länsstyrelsens svar drar jag slutsatsen att det inte skulle vara lagligt att sätta upp en kamera som tar bilder ut över vattnet.

Här kan ni läsa Länsstyrelsens svar i sin helhet:

Vattendrag räknas som en plats dit allmänheten har tillträde. Enligt huvudregeln krävs tillstånd av Länsstyrelsen för att bedriva kameraövervakning på en plats dit allmänheten har tillträde. Andra personer som passerar skulle kunna bli övervakade.

Länsstyrelsen prövar tillståndsplikten i förhållande till kamerans upptagningsområde. Detta gäller oavsett var kameran är placerad och vilken teknik som används. Kameraövervakningslagen (2013:460) är avsedd att vara teknikneutral. För att tillståndsplikten ska inträda krävs att samtliga grundförutsättningar är uppfyllda. Dessa är: allmänheten har tillträde till platsen som övervakas, personidentifiering är möjlig, kameran är varaktigt uppsatt och kameran manövreras inte på plats. Om dessa grundförutsättningar uppfylls är det den som vill övervaka skyldighet att ansöka om tillstånd till kameraövervakning. Av 9 § Kameraövervakningslagen (2013:460) framgår att tillstånd till kameraövervakning ska ges om intresset av sådan övervakning väger tyngre än den enskildes intresse av att inte bli övervakad. Vid bedömningen av intresset av kameraövervakning ska det särskilt beaktas om övervakningen behövs för att förebygga, avslöja eller utreda brott, förhindra olyckor eller andra därmed jämförliga ändamål.

Enligt 29 § kameraövervakningslagen får tillgång till inspelat material inte ges till fler personer än vad som behövs för att övervakningen ska kunna bedrivas. Bild- eller ljudmaterial från kameraövervakning får som huvudregel bevaras under högst två månader, enligt 32 § kameraövervakningslagen. Länsstyrelsen tittar i sin bedömning på om integritetsvänlig teknik används. Om teknik används kring övervakningskameror på ett sådant sätt att det minskar intrånget för människor och miljön runt det filmade området. Om kameran sitter på sådant avstånd med en sådan upplösning så att det inte går att känna igen människor ens med särskilda drag så är den inte tillståndspliktig. Enligt 34-36 §§ kameraövervakningslagen är det förbjudet att till tredjeland föra över bild- och ljudmaterial från kameraövervakning som innehåller personuppgifter om landet inte har en adekvat nivå för skyddet av personuppgifterna. Det är dock tillåtet om den övervakade har lämnat sitt samtycke eller om det på något vis är nödvändigt.

Vi har inte haft något likande fall tidigare och har inte funnit något prejudikat på området.

Återgå till "Surfing"