GoPro-tips

Forum för allt om vindsurfing, vågsurfing, kitesurfing, m.m.
Användarvisningsbild
Anders

GoPro-tips

Inläggav Anders » mån 31 aug 2015, 19:47

Hej!

Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra GoPro-tips i denna tråd.

Mitt första tips är hur man kan undvika att få vattendroppar på linsen (som i bilden nedan) som riskerar att förstöra en sekvens.

Drop.jpg
Drop.jpg (167.51 KiB) Visad 4260 gånger

Köp en flaska Rain Repellent (eller liknande) på t.ex. Biltema och applicera på det vattentäta kamerahusets lins. Det kommer att göra linsen vattenavvisande och dropparna glider av.

Rain repellent.jpg
Rain repellent.jpg (14.25 KiB) Visad 4260 gånger

Användarvisningsbild
Anders

Fuktabsorberare

Inläggav Anders » tis 01 sep 2015, 14:29

Här kommer ett nytt tips på temat hur man undviker att få en inspelning förstörd i onödan.

Lägg ett par fuktabsorberande kuddar mellan kameran och kamerhuset för att undvika att det bildas imma på insidan av kamerahusets lins. Köp ett 12-pack för 250-350 kr (!) i Sverige eller hellre för under 10 kr inkl. frakt (!) från Kina via Ebay, t.ex. här.

Man känner att kuddarna blir fuktiga efter användning så de fungerar verkligen. Förvara oanvända/torra kuddar i en lufttät påse. Använda kuddar kan torkas i ugnen på 150 grader i 5 min.

b026fab4-1657-4785-9955-63f45d4de463.jpg
b026fab4-1657-4785-9955-63f45d4de463.jpg (138.06 KiB) Visad 4252 gånger

12Pcs-Xiaomi-yi-SJCAM-Gopro-Accessories-Anti-Fog-Inserts-Recycle-Anti-Fog-Drying-Inserts-for-Gopro.jpg
12Pcs-Xiaomi-yi-SJCAM-Gopro-Accessories-Anti-Fog-Inserts-Recycle-Anti-Fog-Drying-Inserts-for-Gopro.jpg (43.12 KiB) Visad 4252 gånger
Senast redigerad av Anders tis 13 okt 2015, 11:20, redigerad totalt 1 gång.

Oscar

Re: GoPro-tips

Inläggav Oscar » tor 03 sep 2015, 11:05

Kan det funka med silicapåsar som ligger i skokartonger?

Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders » tor 03 sep 2015, 11:25

Oscar skrev:Kan det funka med silicapåsar som ligger i skokartonger?

Det skulle säkert funka men det blir nog svårt att få rum med påsen i kamerahuset. Det finns endast smala springor mellan kameran och huset.

Användarvisningsbild
Dane

Inläggav Dane » fre 04 sep 2015, 14:20

Tack för tipsen Anders!

Användarvisningsbild
Anders

Filter

Inläggav Anders » fre 04 sep 2015, 20:01

Hej!

Här kommer ett tips på löstagbara filter som kan användas för att förbättra kvaliteten på bilder och video.

Polariseringsfilter

Om man filmar nära vatten kan ett polariseringsfilter förbättra bilden genom att ta bort reflexer (samma sätt som solglasögon med polariserade glas). Dessutom blir färgerna mer mättade och himlen blir blåare.

image.jpg
image.jpg (222.35 KiB) Visad 4222 gånger

Neutral density filter

Detta filter används för att skapa en känsla av rörelse genom att det minskar mängden ljus som kommer in i linsen och därmed höjer slutartiden. Om det är starkt ljus ute blir slutartiden kort och varje bild i videon blir knivskarp vilket inte kommer att se naturligt ut eftersom hjärnan är van vid en viss mängd rörelseoskärpa. Den knivskarpa bilden känns onaturlig och ger ett stroboskopiskt utseende. Här hjälper ett ND-filter till att höja slutartiden och skapa en behagligare video. Denna typ av filter finns i flera olika styrkor (ND2, ND4, ND8, ...) och väljs efter hur starkt ljuset är.

Utan ND-filter. Bilen kör i 100 km/h men ser ut att stå stilla.

image.jpg
image.jpg (243.59 KiB) Visad 4222 gånger

Med ND-filter. Bilens fart framhävs genom att omgivningen får en rörelseoskärpa.

image.jpg
image.jpg (205.38 KiB) Visad 4222 gånger

Jag har köpt dessa relativt billiga filter på eBay. Fördelen är att kitet inkluderar en hållare för standard 58 mm som skruvas fast på kamerahuset. Därmed kan man köpa till enbart 58 mm filter om man vill utöka sin arsenal.

58mm Circular Polarizer Lens CPL + UV Filter +ND4 Filter For GoPro Hero3

Användarvisningsbild
Anders

GoPro-tips på nätet

Inläggav Anders » tor 24 sep 2015, 15:41

Det finns mängder med bra GoPro-tips på nätet. En kanal på Youtube som jag följer är MicBergsma. Där finns många bra klipp med praktiska tips på hur man använder GoPro, olika tillbehör samt jämförelser mellan olika inställningar.

Kolla in hans spellistor:
https://www.youtube.com/user/micbergsma/playlists
Senast redigerad av Anders tis 13 okt 2015, 11:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Anders

Slow motion

Inläggav Anders » tis 13 okt 2015, 11:19

Om man planerar att ändra uppspelningshastighet till slow motion (post production) ska man tänka på att filma med en högre bildhastighet (frame rate) än normalt.

Vanlig TV/video/film använder 25 bilder/s (i Europa, 24 bilder/s i USA) men om det spelas upp i lägre hastighet kommer en synbar ryckighet att uppstå.

Välj därför en upplösning och synfält (Field of View) som tillåter en högre bildhastighet. Jag brukar filma i 1080p, Ultra wide, 50 fps.

C-G

Inläggav C-G » tis 30 aug 2016, 21:18

Jag rekommenderar att ställa in kameran till NTSC-stanard i stället för PAL som används i Europa. Därför att NTSC har 30 fps istället för 25fps som PAL har. Vill man köra slow motion så välj 60fps för Hero3-4. (eller 30 för Hero2 som jag har för den klarar inte mer i full HD). Youtube är amerikanskt och det funkar därför bäst med NTSC-inställningen.

GoPro studios gratisprogrammet som kan laddas ner till alla GoProkameror har en SlowMo funtion som räknar ut och lägger till bilder mellan dom bilder som kameran själv tagit. detta funkar naturligtvis bäst med hög framerate men riktigt bra även för dom 30 Hz som jag har i Hero2.

Biografer som använder riktig film kör i 24 fps.

exempel på gopro studio slowmo som jag fimlat:
https://youtu.be/7jhdZV9Ibtw

Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Anders » tis 30 aug 2016, 21:23

Här kommer ett tips på två mycket bra videoredigeringsappar för mobilen/surfplattan:

Splice Video Editor (iOS)
En otroligt kompetent, lättanvänd och framför allt gratis app för att videoredigera på mobilen och surfplattan. Det bästa som finns på marknaden skulle jag säga. Var tidigare en betalapp men GoPro köpte upp företaget bakom appen och gjorde appen gratis :)

Quik (iOS och Android)
Denna app fokuserar på att göra videoediteringen så enkel som möjligt genom att automatisera jobbet.

Mvh,
Anders

Återgå till "Surfing"